Glossari
GLOSSARI
1R TRIMESTRE
Informalisme
L’informalisme és un moviment pictòric que comprèn totes les corrents i estils abstractes que van sorgir a l’Europa de la Segona Guerra Mundial, com per exemple l’abstracció lírica, la pintura mètrica, el tachisme…
Les obres informalistes van sorgir de la necessitat d’expressar i sortir dels formalismes i malestars de l’època a causa de la situació política i social. Els artistes van mostrar l’espontaneïtat i llibertat en l’art, reflectint els seus sentiments i estats d’ànim.
(Jiménez-Balaguer. Cuerdas de memoria, 1998)
Les obres informalistes van sorgir de la necessitat d’expressar i sortir dels formalismes i malestars de l’època a causa de la situació política i social. Els artistes van mostrar l’espontaneïtat i llibertat en l’art, reflectint els seus sentiments i estats d’ànim.
(Jiménez-Balaguer. Cuerdas de memoria, 1998)
Expressionisme abstracte
L’expressionisme abstracte va ser un moviment artístic que va sorgir a la postguerra a Estats Units i va tenir el seu centre a París i Nova York. Paral·lel a l’informalisme. Va sorgir dels surrealistes exiliats a Amèrica durant la guerra, on s'hi trobava una certa llibertat, allunyada del patiment europeu, que va permetre hospitalitzar als avantguardistes europeus.
L’expressionisme va rebutjar els convencionalismes estètics, va treballar a través de la inconsciència, la llibertat i espontaneïtat. El seu propòsit va ser l’exploració del procés i l’acte de pintura.
(Jackson Pollock. Retrat i un somni, 1953)
Art autre
Sinònim d’informalisme.
(Karel Appel. People, Birds and Sun 1954. Tate. © Karel Appel Foundation)
L’expressionisme va rebutjar els convencionalismes estètics, va treballar a través de la inconsciència, la llibertat i espontaneïtat. El seu propòsit va ser l’exploració del procés i l’acte de pintura.
(Jackson Pollock. Retrat i un somni, 1953)
Art informel
L’art informel és el nom que designa en francès l’informalisme.
(Wols (Alfred Otto Wolfgang Sculze). The Blue Phantom, 1951. Ludwig Museum, Cologne)
Sinònim d’informalisme.
(Karel Appel. People, Birds and Sun 1954. Tate. © Karel Appel Foundation)
La pintura mètrica és un corrent pictòric que forma part de l’informalisme, que es va desenvolupar del 1940 al 1950 a europa. Va sorgir a França i es va desenvolupar a França, Itàlia i Espanya. Va ser una pintura abstracta que utilitzava matèries tradicionals com sorra, ferralla, fusta… per afegir als quadres i posteriorment destruint-los, perforant-los…
Frottage
El frottage és una tècnica artística que va descobrir la sensació tàctil visual. S’utilitza a través d’una superfície rugosa per a reproduir relleu, i permet descobrir característiques dels objectes representats.
Assemblage
L’assemblatge és un procés artístic de composició tridimensional amb objectes no artístics ni dissenyats amb fins estètics. És una versió tridimensional del collage.
(Pablo Picasso. Still Life 1914. Tate. © Succession Picasso/DACS 2019)
Art brut
L’art brut o outsider art (art marginal) va ser l’art creat fora de la cultura oficial i rica del país. L’art creat per artistes sense contacte amb les institucions artístiques establertes, i fent servir tècniques inèdites. El seu creador va ser Jean Dubuffet, autor francès.
(Jean Dubuffet. Hopes and Options, 1971)
Tachisme
Sinònim de l’art informal o informalisme, és el nom que s’utilitzava a l’Escola de París.
(Serge Poliakoff Composition: Gray and Red, 1964)
Nova objectivitat
La nova obectivitat va ser un moviment cultural Alemany després de la Primera Guerra Mundial
(Georg Schrimpf. Martha, 1925. Pinakothek der Moderne, Munic)
Action painting
En català pintura d’acció, l’action painting és un estil artístic plàstic del segle XX que valora l’acció i el gest de pintar més que el resultat final de l’obra. Intenta expressar a través del color i el material sensacions, i valora l’espontaneitat. Va servir d’inspiració als segons expressionistes europeus.
Dripping
El dripping o goteig és la tècnica utilitzada a l’action painting. Consisteix en utilitzar esmalt opac o vernís industrial de color, deixant-lo gotejar sobre una tela o esquitxant-la.
Va apareixer a mitjans de segle i va ser utilitzat a mitjans del segle XX.
(Jackson Pollock. Bluepoles)
Colorfields
El colorfield és un estil de pintura abstracta que va sorgir a Nova York a mitjans del segle XX, posterior a la guerra, molt relacionat amb l’expressionisme. És característic pels camps de color llis i sòlid que utilitza, extensos o tenyits en un llenç, i creant àrees de superfície uniforme i un plànol llis d’imatge.
Automatisme
L’automatisme o també anomenat automatisme surrealista és un moviment pictòric que parteix de la idea que tot es pot crear, de que la creativitat ve de la naturalesa, i és a través de la intuïció, l’observació i l’inconscient que podem arribar a copiar. L’automatisme es una forma d’expressar que ha existit sempre, i ha estat erròniament considerada com una tècnica fins el moment.
Sígnic
(Joan Miró. Dona i ocell).
Espacialisme
L’especialisme és un moviment artístic sorgit paral·lelament amb l’expressionisme abstracte americà. L’estil combina idees del dadà, el tachisme i l’art concret. La seva idea era la de expressar i mostrar la tridimensionalitat, intentant captar el moviment i el temps com a principis essencials de l’obra.
(Roberto Crippa, Spirali. Foto Paolo Monti, 1953. Fondo Paolo Monti, BEIC).
Surrealisme
El surrealisme és un moviment artístic sorgit a França a partir del dadaisme cap allà el 1920. En el món de l’art plàstic aquest surrealisme es pot anomenar també automatisme. Dins dels artistes plàstics es divideixen en dos grups: els surrealistes abstractes, que utilitzen l’automatisme pur, i els surrealistes figuratius.
(Achraf_Baznani. The real me)
Percepció visual
L’art de percepció visual és aquell art que examina la subjectivitat del procés visual humà i el seu efecte en la pràctica de l’art.
Trampantojo (trompel'oeil)
El trompe l'oeil és una tècnica pictòrica que juga amb l’entorn arquitectònic, la perspectiva i amb els clarobscurs per produir una il·lusió òptica entre els objectes reals i els de la mateixa creació artística.
(Absis fingit de Santa Maria presso San Satiro. Donato Bramante, 1476-1482)
Constructivisme rus
El constructivisme és un moviment artístic o més aviat artístic-polític sorgit a Rússia el 1914. El seu objectiu no era ser un art, sinó ajudar la revolució i el poble amb les seves conviccions. Reivindicava l’eliminació de la distinció entre les arts i buscava una estètica que reflexés l’època de mecanització. La pintura i l’escultura passen a ser una construcció utilitzant materials i procediments arquitectònics.
(Rodchenko)
Art cinètic
L’art cinètic és un corrent d’art característic pel moviment real (majoritàriament) o la impressió de moviment que creen les seves obres. Destaca en l’àmbit de l’escultura. Tant l’art cinètic com l’art òptic es basen en l’estètica del moviment.
(Lyman Whitaker. Whirligig)
Optical art
L’optical art o art òptic és un moviment pictòric nordamericà de mitjans del segle XX conegut com a Op Art. El seu art és abstracte i es basa en la composició de fenòmens purament òptics, que creen sensacions de moviments en superfícies bidimensionals, i enganyen l'ull a través de il·lusions òptiques.
Puntillisme
El puntillisme és una tècnica pictòrica sorgida l’any 1883 que consistia en la utilització de punts de colors purs en comptes de pinzellades. La idea era l’estudi cromàtic que es feia dels colors i tons d’aquests punts, per a crear, a través de combinacions de colors, els tons desitjats en la distancia.
(Georges Seurat. Un bany a Asnieres, 1883. Primer quadre puntillista)
Impressionisme
L’impressionisme és un moviment pictòric nascut a França entre 1874 i 1886 que va marcar la ruptura de l’art modern amb l'academicisme. Es basa en la tendència de recollir les impressions de l’autor, la mobilitat dels fenòmens més que l’aspecte estable i conceptual de les coses.
(Claude Monet: Impressió: sol naixent, obra que donà nom al moviment impressionista)
Orfisme
L’orfisme és una tendència pictòrica sorgida a França l’any 1911 que surt del cubisme. Es basa en la no figuració, i busca la relació entre sons i colors a través de formes geomètriques.
(Robert Delaunay. Homenatge a Bleirot, 1914)
Neoplasticisme
El neoplasticisme és un moviment artístic d’avantguardes que va sortir als Països Baizos l’any 1917. Aquest moviment busca una depuració formal, renovant l’estètica basant-se en uns valors plàstics més nous i purs. “Despullem a la naturalesa de totes les seves formes i només quedarà l’estil” - Van Doesburg.
(Van Doesburg. Composició, 1919-20)
Stabiles
El stabile és un tipus d’art abstracte aplicat a l’escultura desenvolupat a l’Amèrica del segle XX, caracteritzat per les formes simples dutes a terme amb xapa de metall.
(Alexander Calder. Small City, 1964)
Mobiles
Els mobiles o mòbils en català, van sorgir l’any 1932, i són un tipus d’escultura penjant composta per parts que es mouen de manera natural o mecànica.
(Alexander Calder, Red Mobile, 1956, Painted sheet metal and metal rods, a signature work by Calder - Montreal Museum of Fine Arts)
Art abstracte
L’art abstracte és un estil artístic que va sorgir a l’inici del segle XX, i és característic per a substituir la representació figurativa per a un llenguatge visual ple de significats i interpretacions pròpies. A partir d’altres estils com el fauvisme, l’expressionime i el cubisme se n’extreu l’ús del color i de les abstraccions geomètriques.
(Vassili Kandinsky, Cosacs, 1910-11. Oli sobre tela. Tate Gallery, Londres)
Persistència retiniana
La persistència retiniana o visual és una propietat del sistema visual humà, que permet mantenir les imatges que visualitzem unes fraccions de segon després que hagi desaparegut l’estímul.
A partir d’aquest descobriment es van fer molts avenços tecnològics i culturals, precedint amb poc temps la primera fotografia.
Dadaisme
El dadaisme o moviment dadà va ser un moviment d'avantguarda d’entre l’any 1916 al 1925, anterior al surrealisme. És característic per la seva revelació en contre les convencions literàries i artístiques, i per fer burla de l’artista burgès i el seu art. Ho negava tot, i ho destruia tot pel simple fet de destruir.
(Marcel Duchamp. L.H.O.O.Q, 1919)
Psicologia gestaltica
La psicologia gestaltica és un corrent de pensament dins de la psicologia moderna Alemanya de prncipis del segle XX. Defens que la ment configura els elements que arriben a ella a través de la percepció o de la memòria (pensament, intel·ligència i resolució de problemes). “El tot és més que la suma de les parts”, dient que algun d’aquests elements sols no funcionaria.
Instal·lació
Una instal·lació és un espai per a fer certes activitats. Una instal·lació artística és un espai d’exposició on es crea un ambient o experiència global on l’espectador intervé.
Intervenció
Una intervenció, dins del món de l’art, pot tenir molts significats. Un d’ells, completar o modificar un obra d’art anterior. Acció artística feta en un espai determinat, que passa a ser un espai artístic.
Site-specific
Un site-specific és el mateix concepte que una instal·lació artística però traduït en anglès.
(Christo)
Videoart
El videoart és una activitat audiovisual artística caracteritzada per l’ús d'imatges i sons amb una finalitat artística. Neix amb la televisió nord americana, i busca noves formes d'expressió i estètica a la televisió de sempre, utilitzades i exposades en un museu, o en una performance, o a internet, entre d’altres.
(Nam June Paik's Electronic Superhighway: Continental United States, 1995. Alaska, Hawaii)
Readymade
El ready made o art trobat és l’art creat a partir d'objectes no considerats artístics i amb funcions quotidianes modificats. El nom prové de l’expressió francesa objecte trobat. Va sorgir a França a principis del segle XX a través de Marcel Duchamp.
(Marcel Duchamp, Fountain, 1917. Photograph by Alfred Stieglitz)
Abstracció lírica
L’abstracció és un estil d’art que desemboca de l’art abstracte diferenciat per el sentiment i representativa de les aspiracions dels artistes del grup expressionista de Der Blaue Reiter.
(Robert Delaunay, pintura "El ritmo, la alegría de vivir")
2R TRIMESTRE
Conceptual art
L'art conceptual és un moviment artístic posterior al dadaisme que va sorgir poc abans del 1970. En aquest art és tansols la idea i el procés creatiu el que interessa, no el projecte final. Aquest art rebutja l'obra com a objecte, i es qüestiona què és i què no és l'art. En alguns casos, els artites van acabar fent simplement un esbós d'allò que volien fer donant importància tansols a la idea, i això acaba amb el corrent. Al mateix temps, incita l'espectador a la reflexió. L'artista precursor és Marcel Duchamp, amb la seva obra Font, que es va qüestionar per primer cop què era l'art. Altres autors varen ser joseph Kosuth i Henry Flindt.
Fluxus
La paraula Fluxus prove del verb fluïr. Fluxus és una xarxa d'artistes, compositors i dissenyadors alemanys coneguts per les seves barreges de mitjans i disciplines artístiques, com el videoart, la música, la literatura, la performance, l'arquitectura i el disseny durant la dècada dels seixanta. Aquest grup es va proclamar a si mateix com antiart, i va assumir un compromís polític. Una de les integrants del frup fou Yoko Ono.
(Recreació il·lustrada d'una acció de Philip Corner el 1962 on agredia un piano amb martells)
Art pobre
L'art pobre és l'art designat per un crític d'art l'any 1967 i es refereix a un moviment d'artistes plàstics italians d'entre els anys seixanta i setanta. El seu art acostuma a ser instal·lacions espacials fetes de materials pobres, osigui quotidians o residus. Intenten involucrar al públic en l'obra i provocar una reflexió.
Mail Art
Land Art
Abstracció postpictòrica
L'abstracció postpictòrica o nova abstracció és un moviment sortit posterior a l'Espressionisme abstracte dels anys 40 i 50 que englova artistes com Walter Darby Bannard, Morris Louis, Frank Stella... És característic per la recerca de l'obertura i claredat de l'obra i busca també contrastos entre formes i colors. El seu origen es troba en els estudis de les formes que va realitzar la Bauhaus als anys 60. La pintura existeix per si mateixa i el color s'utilitza de forma absoluta. D'aquest corrent en va aparèixer dues tendències: el Colorfield i la Hard Edge.
L'abstracció postpictòrica o nova abstracció és un moviment sortit posterior a l'Espressionisme abstracte dels anys 40 i 50 que englova artistes com Walter Darby Bannard, Morris Louis, Frank Stella... És característic per la recerca de l'obertura i claredat de l'obra i busca també contrastos entre formes i colors. El seu origen es troba en els estudis de les formes que va realitzar la Bauhaus als anys 60. La pintura existeix per si mateixa i el color s'utilitza de forma absoluta. D'aquest corrent en va aparèixer dues tendències: el Colorfield i la Hard Edge.
Color field
El colorfield és un estil pictòric dels any 40 i 50 sorgit a Nova York, sbugrup de l'abstracció potspictòrica que es caracteritza pels seus camps de colors. El mvviment no dóna importància a la pinzellada ni l'acció per donar-lo a la forma en el seu conjunt i procés. Es va inspirar en el modernisme europeu i està molt relacinoat amb l'expressionisme abstracte ja que els seus artistes pertanyien a aquest mateix moviment.
El colorfield és un estil pictòric dels any 40 i 50 sorgit a Nova York, sbugrup de l'abstracció potspictòrica que es caracteritza pels seus camps de colors. El mvviment no dóna importància a la pinzellada ni l'acció per donar-lo a la forma en el seu conjunt i procés. Es va inspirar en el modernisme europeu i està molt relacinoat amb l'expressionisme abstracte ja que els seus artistes pertanyien a aquest mateix moviment.
Minimal art
El Minmal art va ser la denominació de l'art que es centrava més en la idea que en el procés de creació. Va sorgir a Nova York als anys 60. L'autor volia donar més sentit a la interacció de l'espectador amb l'objecte que no a l'obra en si. L'art minimalista va estar influenciat per el Land Art i l'Art Conceptual. Aquest art no mostra la part manual, és senzill i intenta reduïr al màxim els volums, les formes i els colors; per poder així donar importància a l'interacció amb l'espectador. És un art impersonal que intenta evitar associacions metafòriques, simbolismes i suggeriments espirituals trascendentals.
Obra d'Yves Klein.
El Minmal art va ser la denominació de l'art que es centrava més en la idea que en el procés de creació. Va sorgir a Nova York als anys 60. L'autor volia donar més sentit a la interacció de l'espectador amb l'objecte que no a l'obra en si. L'art minimalista va estar influenciat per el Land Art i l'Art Conceptual. Aquest art no mostra la part manual, és senzill i intenta reduïr al màxim els volums, les formes i els colors; per poder així donar importància a l'interacció amb l'espectador. És un art impersonal que intenta evitar associacions metafòriques, simbolismes i suggeriments espirituals trascendentals.
Obra d'Yves Klein.
Nou realisme francès
Moviment pictòric dels anys 60 creat pel pintor Yves Klein que proposa un retorn a la realitat fugind de l'art abstracte de l'època. tornant al realisme, hi ha la voluntat de representar l'experiència de manera objectiava.
Moviment pictòric dels anys 60 creat pel pintor Yves Klein que proposa un retorn a la realitat fugind de l'art abstracte de l'època. tornant al realisme, hi ha la voluntat de representar l'experiència de manera objectiava.
Pop art
L'art pop és el resultat d'un estil de vida, la manifestació plàstica d'una cultura (pop) caracteritzada per la tecnologia, el capitalisme, la moda i el consumisme, on els objectes deixen de ser únics per a ser pensats com productes en sèrie. En aquest tipus de cultura també l'art deixa de ser únic i es converteix en un objecte més de consum. El màxim exponent del moviment, Andy Warhol, afirmava que "La raó per la qual pinto d'aquesta manera és perquè vull ser una màquina". També és simbòlica l'afirmació de Richard Hamilton pel que fa al seu desig que l'art fos "efímer, popular, barat, produït en sèrie, jove, enginyós". Els orígens de l'art pop es troben en el dadaisme i la seva poca importància posada en l'objecte d'art final. No obstant això, l'Art Pop descarrega l'obra d'art tota la filosofia anti-art del Dadà i troba una via per a construir nous objectes a partir d'imatges preses de la vida quotidiana
L'art pop és el resultat d'un estil de vida, la manifestació plàstica d'una cultura (pop) caracteritzada per la tecnologia, el capitalisme, la moda i el consumisme, on els objectes deixen de ser únics per a ser pensats com productes en sèrie. En aquest tipus de cultura també l'art deixa de ser únic i es converteix en un objecte més de consum. El màxim exponent del moviment, Andy Warhol, afirmava que "La raó per la qual pinto d'aquesta manera és perquè vull ser una màquina". També és simbòlica l'afirmació de Richard Hamilton pel que fa al seu desig que l'art fos "efímer, popular, barat, produït en sèrie, jove, enginyós". Els orígens de l'art pop es troben en el dadaisme i la seva poca importància posada en l'objecte d'art final. No obstant això, l'Art Pop descarrega l'obra d'art tota la filosofia anti-art del Dadà i troba una via per a construir nous objectes a partir d'imatges preses de la vida quotidiana
Happenning
Happening és una manifestació artística miltidisciplianria que parteixi de la provocació, la participació o la improvització. S'integra dins del performance art, però estan realment relacionat amb el pop-art i el moviment hippie. Apareix els anys 1950.
Performance
Mostra escènica, molts cops improvitzada, que intenta influïr als aspectadors. El nom prové del concepte art viu, i va sorgir relacionada amb el Happenig i el movimen Fluxus. Un art corporal n general conceptual.
Mostra escènica, molts cops improvitzada, que intenta influïr als aspectadors. El nom prové del concepte art viu, i va sorgir relacionada amb el Happenig i el movimen Fluxus. Un art corporal n general conceptual.
Ready made
Ready mae o Art trobat és l'art del segle XX que utiltiza objectes no artistics amb una funció ordinària per a crear les seves obres. Marcel Duchamp i sobretot Elsa von Freytag-Loringhoven van ser les mares d'aquest estil. Es descontextualitza l'objecte creat adquirint un nou significat poètic o crític.
Ready mae o Art trobat és l'art del segle XX que utiltiza objectes no artistics amb una funció ordinària per a crear les seves obres. Marcel Duchamp i sobretot Elsa von Freytag-Loringhoven van ser les mares d'aquest estil. Es descontextualitza l'objecte creat adquirint un nou significat poètic o crític.
Efimer
Que dura poc. En referència a l'art, seria tota aquella expressió artística que no te permanencia en el temps, que no es pot conservar com a objecte material perdurable.
És un art passatger, concebut per a la seva consumició instantànea
Catifa de flors de Corpus a Caldes
Desmaterialització
És un moviment artístic en el l'important és el concepte o idea que es transmet i deixa emprempta, més que el mitjà o material que utilitza. En alguns casos la idea és la obra en sí mateixa. Moltes vegades el que s'en conserva de l'obra és un document gràfic.
Aquestes obres duren solament unes hores i l'important no és la forma sinó el concepte que s'hi expressa.
Que dura poc. En referència a l'art, seria tota aquella expressió artística que no te permanencia en el temps, que no es pot conservar com a objecte material perdurable.
És un art passatger, concebut per a la seva consumició instantànea
Catifa de flors de Corpus a Caldes
Desmaterialització
És un moviment artístic en el l'important és el concepte o idea que es transmet i deixa emprempta, més que el mitjà o material que utilitza. En alguns casos la idea és la obra en sí mateixa. Moltes vegades el que s'en conserva de l'obra és un document gràfic.
Aquestes obres duren solament unes hores i l'important no és la forma sinó el concepte que s'hi expressa.
New Stones, Cragg, Suïssa
Body Art
El Body Art és la representació artística produïda per artistes dels anys 60 utilitzan el cos humà com a ingredient de l'art. Venint d'un clima social, polític i sexual recentment alliberat que va sorgir durant l'època, molts artistes de performance el van utilitzar per crear un art més personal, deixant de banda l'art tradicional i utilitzan-se com a esculutra o tela viva. Aquest moviment va donar lloc a l'enfrontament directe entre artista i públic, produint una nova manera de viure l'art.
Action Psyché, Gina Pane, 1974.
El Body Art és la representació artística produïda per artistes dels anys 60 utilitzan el cos humà com a ingredient de l'art. Venint d'un clima social, polític i sexual recentment alliberat que va sorgir durant l'època, molts artistes de performance el van utilitzar per crear un art més personal, deixant de banda l'art tradicional i utilitzan-se com a esculutra o tela viva. Aquest moviment va donar lloc a l'enfrontament directe entre artista i públic, produint una nova manera de viure l'art.
Action Psyché, Gina Pane, 1974.
Accionisme vienès
Moviment artístic austríac del segle XX. És la branca més radical de l'art avantguarda, i van portar l'art a l'extrem de l'acció. Els accionistes vienesos són recordats per la violència de molts dels seus treballs, on freqüentment es realitzaven sacrificis a animals, rituals orgiàstics o pràctiques sexuals aparentment sagnants, com ara simulacions de mutilacions genitals o violacions. Tot plegat desafiava les convencions ètiques i morals sobre les que es fonamenta a societat occidental, per la qual cosa molts d'aquests artistes van ser perseguits per la llei i per diverses associacions ecologistes i religioses.
Moviment artístic austríac del segle XX. És la branca més radical de l'art avantguarda, i van portar l'art a l'extrem de l'acció. Els accionistes vienesos són recordats per la violència de molts dels seus treballs, on freqüentment es realitzaven sacrificis a animals, rituals orgiàstics o pràctiques sexuals aparentment sagnants, com ara simulacions de mutilacions genitals o violacions. Tot plegat desafiava les convencions ètiques i morals sobre les que es fonamenta a societat occidental, per la qual cosa molts d'aquests artistes van ser perseguits per la llei i per diverses associacions ecologistes i religioses.
Décollage
Tècnica artística contrària al collage que en comptes de construïr una imatge sumant-ne d'altres, consisteix en arrancar parts de l'obra original mostrant el seu darrere i creant una nova obra d'art. Va ser utilitzada durant el segle XX per artistes que formaven part del Nou Realisme o del Pop Art com Mimmo Rotella o Yves Klein.
Tècnica artística contrària al collage que en comptes de construïr una imatge sumant-ne d'altres, consisteix en arrancar parts de l'obra original mostrant el seu darrere i creant una nova obra d'art. Va ser utilitzada durant el segle XX per artistes que formaven part del Nou Realisme o del Pop Art com Mimmo Rotella o Yves Klein.
Documenta (Kassel)
Documenta és un dels certàments d'art conemporani més importants del món celebrat a la ciutat de Kassel, Alemanya, des del 1955. Es du a terme cada cinc anys i dura 100 dies.
Documenta és un dels certàments d'art conemporani més importants del món celebrat a la ciutat de Kassel, Alemanya, des del 1955. Es du a terme cada cinc anys i dura 100 dies.
Escultura social
Concepte artístic establert per l'artista conceptual i polític Joseph Beuys, que ilustra l'ida d'art com a potencial per transformar la societat. Un escultor social és un artista que crea escultures a la societat utilitzan llenguatje, pensament, acció i objectes.
Concepte artístic establert per l'artista conceptual i polític Joseph Beuys, que ilustra l'ida d'art com a potencial per transformar la societat. Un escultor social és un artista que crea escultures a la societat utilitzan llenguatje, pensament, acció i objectes.
Assemblage
L'assemblatge, que també va ser anomenat "objectes trobats", és un procés artístic creat a través d'una composició tridimensional combinant objectes no artístics. La seva finalitat és expresar unmissatge. És una mena de collage en tres dimencions. El seu origen es troba durant la dècada del 1950.
Rhyme, Robert Rauschenberg, 1956.
L'assemblatge, que també va ser anomenat "objectes trobats", és un procés artístic creat a través d'una composició tridimensional combinant objectes no artístics. La seva finalitat és expresar unmissatge. És una mena de collage en tres dimencions. El seu origen es troba durant la dècada del 1950.
Rhyme, Robert Rauschenberg, 1956.
Combine paintings
El combine painting és una manera artistica de treballar que incorpora direrents objectes a una superfície pintada, creant una mena d'hibrid entre la pintura i l'escultura. Aquest concepte s'atribueix al treball de l'americà Robert Rauschenberg que va trobar aquest nom per a descriure les seves obres.
Buksa mi, Bjorn Krogstad, 1968.
El combine painting és una manera artistica de treballar que incorpora direrents objectes a una superfície pintada, creant una mena d'hibrid entre la pintura i l'escultura. Aquest concepte s'atribueix al treball de l'americà Robert Rauschenberg que va trobar aquest nom per a descriure les seves obres.
Buksa mi, Bjorn Krogstad, 1968.
Site specific
El Site-specific és una instal·lació o obra d'art creada per existir en un lloc deterinat, en la qual l'obra té en compte l'espai on es troba i pot involucrar-lo. Aquesta innovació s'utilitzà per primer cop a mitjans de la dècada del 1970 per escultors com Lloyd Hamrol.
Site-specific installation, Dan Flavin, USA, 1996.
Art concret
L'Art concret fou una revista d'art francesa publicada a paris el 1930 duta a terme per un grup d'artistes abstractes que es volien differenciar dels altres artistes de la revista el Cercle et Carré. El seu principi consistia en que una obra d'art ha de ser plasmada en formes plàstiques i en colors purs.
Revista Art Concret.
El Site-specific és una instal·lació o obra d'art creada per existir en un lloc deterinat, en la qual l'obra té en compte l'espai on es troba i pot involucrar-lo. Aquesta innovació s'utilitzà per primer cop a mitjans de la dècada del 1970 per escultors com Lloyd Hamrol.
Site-specific installation, Dan Flavin, USA, 1996.
Art concret
L'Art concret fou una revista d'art francesa publicada a paris el 1930 duta a terme per un grup d'artistes abstractes que es volien differenciar dels altres artistes de la revista el Cercle et Carré. El seu principi consistia en que una obra d'art ha de ser plasmada en formes plàstiques i en colors purs.
Revista Art Concret.
Pintura monocroma
La pintura monocroma és aquella que utilitza un sol color o una mateixa petita varietat de tonalitats.
Pintura monocroma surrealista d'Andreas Toth.
La pintura monocroma és aquella que utilitza un sol color o una mateixa petita varietat de tonalitats.
Pintura monocroma surrealista d'Andreas Toth.
Hard edge
El Hard Edge és l'estil pictòric de la pintura abstracta encunyat per Jules Langsner el 1958. És característic per la seva delimitació dels contorns i la diferenciació de colors a través de contorns nets, amb precisió geomètrica. El mateix Langsner va designar aquesta pintura com a pintura de contorn dur.
Chatham VI Red Blue, Ellsworth Kelly, 1971.
Shaped Canvas
Les Shaped Canvas són obres pictòriques i escultòriques a la vegada realitzades sobre llençes de diferents formes, no rectangulars, i sobre una superfície no sempre plana. Aquesta tècnica va ser utilitzada per artistes com Frank Stella i Charles Hinman.
Red Canvas, Richard Tuttle, 1967.
Abstracció lírica
Movment artistic sorgit a posteriorment a la Segona Guerra Mundial a París, entre l'any 1945 i 1995. Aquest estil es va oposar als estils previs a l'at modern i accepta l'expressió de l'emoció i la recerca del "jo" intern. És característic pels moviments de pinzell gestuals en un fons expansiu. El concepte lírica es pot definir com l'expressió de els emocions de l'autor.
Sense títol, Lilia Carrillo, 1973.
Fotomuntatge
El fotomuntatge és un muntatge fotogràfic que consisteix en la unió de fotografies o productes impresos en un collage. Va ser introduït pels dadaistes com a mitja artístic els anys 1920.
El Hard Edge és l'estil pictòric de la pintura abstracta encunyat per Jules Langsner el 1958. És característic per la seva delimitació dels contorns i la diferenciació de colors a través de contorns nets, amb precisió geomètrica. El mateix Langsner va designar aquesta pintura com a pintura de contorn dur.
Chatham VI Red Blue, Ellsworth Kelly, 1971.
Shaped Canvas
Les Shaped Canvas són obres pictòriques i escultòriques a la vegada realitzades sobre llençes de diferents formes, no rectangulars, i sobre una superfície no sempre plana. Aquesta tècnica va ser utilitzada per artistes com Frank Stella i Charles Hinman.
Red Canvas, Richard Tuttle, 1967.
Abstracció lírica
Movment artistic sorgit a posteriorment a la Segona Guerra Mundial a París, entre l'any 1945 i 1995. Aquest estil es va oposar als estils previs a l'at modern i accepta l'expressió de l'emoció i la recerca del "jo" intern. És característic pels moviments de pinzell gestuals en un fons expansiu. El concepte lírica es pot definir com l'expressió de els emocions de l'autor.
Sense títol, Lilia Carrillo, 1973.
Fotomuntatge
El fotomuntatge és un muntatge fotogràfic que consisteix en la unió de fotografies o productes impresos en un collage. Va ser introduït pels dadaistes com a mitja artístic els anys 1920.
Comic
Estructura narrativa a través d'un seguit d'imatges o il·lustracions per explicar una història o una informació. Els còmics utilitzen diferents recursos gràfics. També és anomenat historieta il·lustrada o art seqüencial.
Estructura narrativa a través d'un seguit d'imatges o il·lustracions per explicar una història o una informació. Els còmics utilitzen diferents recursos gràfics. També és anomenat historieta il·lustrada o art seqüencial.
Serigrafia
La serigrafia és una tècnica d’estampació sense relleu en qualsevol material, que consisteix en transferir una tinta a través d’una malla tensada dins d’un marc. El pas de la tinta es bloqueja a les àrees on no hi ha imatge a través d’un bernis, i queda lliure la zona on passarà la tinta. El sistema d’impressió és repetitiu.
Collage
Tècnica pictòrica consistent en enganxar sobre una tela, paper o qualsevol altra superfície altres materials com paper, tela, fotografies... Inventat per Picasso el 1912 amb la seva pintura Naturalesa morta amb cadira de reixeta.
Tècnica pictòrica consistent en enganxar sobre una tela, paper o qualsevol altra superfície altres materials com paper, tela, fotografies... Inventat per Picasso el 1912 amb la seva pintura Naturalesa morta amb cadira de reixeta.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada